Een oplossing die bestaande sociale organisaties stimuleert en ondersteunt bij het geven van lessen in digitale vaardigheden aan moeilijk bereikbare mensen, zoals daklozen, kwetsbare jongeren of ouderen.

Mobidig video screenshot
Video afspelen

De hulpmiddelen 

Hiveboard

+

App

+

Inspiratiegids

Het project

MobiDig faciliteert mobiele outreaching en werkt aan de motivatie en retentie van mensen bij het aanleren van digitale basisvaardigheden.

Mobiel gaan

Er bestaan al veel initiatieven om mensen te helpen hun digitale vaardigheden te verbeteren. Maar voor sommige mensen is de drempel om naar een klassiek leeraanbod te gaan te groot.
Door gebruik te maken van mobiele outreaching - het proces waarbij kwetsbare mensen actief worden benaderd met een leeraanbod - wil MobiDig mensen de kans geven om in hun eigen tempo te leren, terwijl ze deel uitmaken van een gemeenschap. 


We willen ervoor zorgen dat we hen de beste leerervaring kunnen bieden in hun eigen omgeving met het comfort dat ze nodig hebben. Outreaching inspireert jouw doelpubliek om zich vrij te voelen om te leren.


Omdat je mobiel gaat, moet je ook nadenken over hoe je jouw vervoer gaat regelen. Om te kunnen beslissen over de middelen die je hiervoor zult gebruiken, moet je nadenken over de perimeter waarbinnen je mobiel wilt gaan, de afstanden, de ecologische voetafdruk en een veilige en stevige bescherming om jouw workshopmateriaal te vervoeren.

Lessen tot een hoger niveau tillen

Om met dit publiek te kunnen werken, zul je in staat moeten zijn om ze te boeien en vast te houden. Dat is cruciaal voor een succesvolle, productieve en informatieve sessie. 
Maar de aandacht en het enthousiasme van de studenten vasthouden, kan soms lastig zijn. Dat is waar hulpmiddelen van pas komen. Onze hulpmiddelen bestaan uit twee componenten die elkaar aanvullen in gebruik: een digitale MobiDig app met een interface voor leerlingen en docenten, en een fysiek Hiveboard. 

Met de MobiDig app kunnen leerlingen op hun eigen tempo leren en oefenen. Het Hiveboard is aantrekkelijk, interactief en helpt de individuele of groepsvoortgang te visualiseren. Het kan ook worden gebruikt voor een snelle quiz of evaluatie, voor het bepalen van het leertraject en nog veel meer.

Deze hulpmiddelen blijken een nuttige en leuke aanvulling op de standaard leeromgeving voor zowel docenten als leerlingen. De app verbetert het gevoel van eigenaarschap bij de deelnemers en het Hiveboard stimuleert interactie en een groepsmentaliteit.

Wij zijn er sterk van overtuigd dat mobiele outreaching de manier is om de meest kwetsbare mensen in onze samenleving te betrekken.

Context

Elke nieuwe technologie brengt nieuwe concepten met hun jargon en nieuwe gewoonten. Sommige mensen ervaren digitale stress en angst voor het onbekende. Ze schamen zich soms om hulp te vragen en zijn niet op de hoogte van het bestaande leeraanbod. 

Dit zijn verdelende elementen in de digitale revolutie die van elke persoon in de samenleving een digitale "in" of "uit" maken.  

Niet iedereen is mee en dat beperkt hun deelname aan de samenleving en de toegang tot hun rechten.

In 2020 lanceerde BNP Paribas Fortis DigitAll, een coalitie van bedrijven, sociale organisaties & overheidsinstanties die streeft voor een welvarend & inclusief België. Proximus sloot zich in 2021 als hoofdpartner aan.

Er bestaan al veel initiatieven om mensen te helpen de digitale vaardigheden van kwetsbare personen te verbeteren. De drempel is echter voor sommigen van hen soms te groot om zelf naar deze leerinitiatieven te gaan.

Ze moeten in hun eigen vertrouwde en veilige omgeving worden aangesproken.

Daarom bedachten wij MobiDig, een oplossing die bestaande sociale organisaties stimuleert en ondersteunt bij het geven van digitale basisvaardigheden aan moeilijk bereikbare mensen op locatie. 

 

Meer over DigitAll

Video afspelen

Hulpmiddelen 

Bij MobiDig is ons hoofddoel kwetsbare mensen te bereiken, hen te motiveren en hen hun weg te laten vinden in de digitale wereld

01
Hiveboard

Het Hiveboard is een aantrekkelijk en interactief ledbord dat in de klas of buiten kan worden gebruikt. Het helpt de individuele of groepsvooruitgang te visualiseren. Het kan ook worden gebruikt voor een snelle quiz of evaluatie, voor het bepalen van het leerpad, het bijhouden van de voortgang van oefeningen die kan worden gekoppeld aan beloningen en nog veel meer.
Het biedt ondersteuning aan de huidige lessen en geeft ze de 'wow-factor' die nodig is om jouw publiek te motiveren en te betrekken.

02
App

Met de MobiDig app kunnen leerlingen in hun eigen tempo leren en oefenen door uitdagingen te voltooien. Ze kunnen hun voortgang zien en een nieuwe uitdaging starten om zo een bepaald thema te voltooien, zoals bijvoorbeeld 'aan de slag met itsme'.
De app is gekoppeld aan het Hiveboard, die de bijdrage en voortgang van de leerlingen samen brengt en visualiseert. 

03
Inspiratiegids

Deze inspiratiegids is het resultaat van de input en ervaring van 5 sociale organisaties die als piloot hebben gefungeerd tijdens de ontwikkeling van MobiDig.
Ze legt uit welke stappen je best kan ondernemen om jouw activiteiten met MobiDig uit te breiden en jouw outreaching activiteiten naar kwetsbare mensen te versterken.
De gids kan ook van pas komen bij het aanvragen van projectsubsidies om de implementatie van MobiDig te in te schatten. 

Contact

Bent u klaar om MobiDig te implementeren of hebt u nog enkele vragen?

 

Question subject

Factuurgegevens:

Contactpersoon

Contactpersoon voor facturering

Adres

Hiveboards

HiveBoard(s)
 

Opmerking

Organisaties die graag met jou in contact komen

MobiDig werd gecreëerd door een werkgroep van DigitAll bestaande uit BNP Paribas Fortis, Proximus, CTG Circular en VRT. De oplossing werd getest en verbeterd door 5 sociale organisaties - Digidak, Hobo, Interface3.Namur, Le monde des possible & Link in the Kabel. Zij zijn zeer overtuigd van hun outreachingsmethoden en zijn gemotiveerd om nieuwe verenigingen kennis te laten maken met de MobiDig-methodologie. 

Als u met hen in contact wil komen, aarzel dan niet om hen te contacteren!

Getuigenissen

Hoe heeft MobiDig zijn opleidingen opnieuw uitgevonden? 

Interface 3 Namur
Interface3.Namur
Computers, smartphones, een touchscreen ... het kan eng en koud aanvoelen. Menselijke interactie en een vriendelijke sfeer zijn cruciaal tijdens MobiDig- workshops.
Digidak
Digidak
Met onze mobiele setup waren we aanwezig in drie buurthuizen waar Diepenbeek maandelijks een sociaal restaurant aanbiedt. Tussen de lessen door kwamen mensen naar ons toe met allerlei vragen of problemen over het gebruik van hun smartphone, tablet of computer. Sommigen kampten al weken met een gemakkelijk op te lossen probleem, maar wisten gewoon niet waar ze terecht konden voor hulp of slaagden er niet in om de stap te zetten.
Link in de Kabel
Link in de Kabel
Soms is de beste manier om je doelgroep te bereiken een actie opzetten die gericht is op iedereen. Wij werken bijvoorbeeld vaak samen met scholen, omdat we weten dat elk kind of elke tiener op school zal zijn. Zo bereiken we, door ons op iedereen te richten, ook onze doelgroep. Maar opgelet, soms hebben jongeren een afkeer van alles wat met school te maken heeft, dus vooral in een schoolcontext is het extra belangrijk om je lessen op een speelse manier op te bouwen.
Link in de Kabel
Link in de Kabel
We hebben tijdens het project een minibusje geleased. Hoewel het een tijdje duurde voordat onze medewerkers het regelmatig gebruikten (ze reden liever met hun eigen auto), zien we dat het busje, naarmate het vaker wordt gebruikt, ons meer zichtbaarheid geeft waar we komen. Men begint het busje – dat natuurlijk ons logo draagt en een slogan die de mensen aanspreekt – te herkennen en komt ons vragen wat we precies doen. Dit zet hen ertoe aan om ons ook bij hen uit te nodigen.
HOBO
Hobo
Vandaag de dag is het veel gemakkelijker om je met de fiets door Brussel te verplaatsen om maatschappelijke organisaties te bereiken. Sinds DigitAll ons een bakfiets en een trolley met tablets en laders ter beschikking stelde, kunnen we de mensen bereiken in de opvangcentra aan de rand van de stad (Laken, Jette enzovoort) die moeilijk bereikbaar zijn met het openbaar vervoer. De bakfiets valt op door zijn flexibiliteit en vestigt op een originele en sympathieke manier de aandacht op onze initiatieven voor digitale inclusie en doet mensen over ons praten.
Digidak
Digidak
Het Hiveboard is enorm veelzijdig! Zelfs offline (zonder de app) en ‘unplugged’ (zonder de lichteffecten) is het een handig hulpmiddel gebleken om structuur aan te brengen en de aandacht van de deelnemers te stimuleren. En als je het Hiveboard ‘full force’ gebruikt, opent het een totaal nieuwe leerervaring.